3 stycznia, 2021
Czy SEO jest nadal warte czasu i pieniędzy dla małych firm?
Jednym z powodów, dla których większość właścicieli stron www skupia się na optymalizacji witryn pod kątem wyszukiwarek (SEO) w przeciwieństwie do płatnych reklam, są długoterminowe korzyści związane z pozycjonowaniem.
Jednak gdy firmy muszą zmniejszyć wydatki, często pierwszą dziedziną, w której odnotowuje się cięcia, jest marketing. Prowadzi to do wielu wątpliwości, czy SEO jest nadal warte czasu, wysiłku i pieniędzy w dobie kryzysu, redukcji etatów lub zwyczajnie w przypadku małych firm.
Wprowadzenie do marketingu w wyszukiwarkach
Według badania przeprowadzonego przez Jupiter Research 81% użytkowników znajduje witryny za pośrednictwem wyszukiwarek.
Te dane bardzo jasno pokazują, że musisz mieć przynajmniej jakąś formę obecności w wyszukiwarkach a konkretnie w tej dominującej – Google. Tę obecność można „zdobyć” dzięki SEO lub kupić za pośrednictwem reklam typu Pay Per Click (PPC) jak choćby Google Adwords / Google Ads.
SEO to czynność polegająca na optymalizacji witryny internetowej, aby była bardziej przyjazna dla wyszukiwarek. Obejmuje szeroki zakres dziedzin, od optymalizacji słów kluczowych po budowanie linków, a jego pomyślne wdrożenie zajmuje trochę czasu. Google używa złożonych algorytmów do pozycjonowania stron internetowych, więc wytyczne SEO mogą – i zmieniają się – regularnie. Oznacza to, że ranking witryn w wyszukiwarkach może się różnić po wydaniu aktualizacji algorytmu. Jednak ci, którzy optymalizują za pomocą technik white hat SEO, zobaczą, jak ich witryna pnie się w rankingach bez konieczności płacenia Google za ten przywilej.
PPC to proces kupowania reklam i linków sponsorowanych, które będą widoczne na stronach wyników wyszukiwania (SERP). PPC różni się w zależności od miejsca zakupu reklam, ale kupując reklamy PPC w wyszukiwarce takiej jak Google, możesz licytować słowa kluczowe, które pojawiają się w wynikach wyszukiwania Google. Im wyższa cena za słowo kluczowe, tym większa szansa, że pojawi się ono na pierwszej stronie. PPC umożliwia firmom dotarcie z przesłaniem do dużej części populacji w bardzo krótkim czasie. Jednak długoterminowa eksploatacja może być dość kosztowna. Typową usługą PPC jest reklama w Google Ads a dawniej Google Adwords
Ani SEO, ani PPC nie mogą zagwarantować Ci miejsca na pierwszej stronie w Google, ale jeśli są wykonane poprawnie, oba mogą pomóc Ci dotrzeć do pożądanych odbiorców.
Pozycjonowanie stron i PPC różnią się pod względem nakładu pracy wymaganego do wykonania, ilości pieniędzy i czasu potrzebnego na uzyskanie wyników. To, co jest lepsze dla Ciebie, będzie zależeć od Twoich obecnych warunków, budżetu i rodzaju prowadzonej działalności.
Różnica w cenie i czasie
Główną zaletą PPC jest szybkość, z jaką można reklamować się w wyszukiwarkach pod wieloma słowami kluczowymi.
Prowadząc kampanię PPC, możesz pojawić się na pierwszej stronie SERP dla wielu odpowiednich słów kluczowych w ciągu kilku minut. Jednak cena każdego z tych słów kluczowych będzie inna. Dlatego może się okazać, że wydajesz kilka groszy za kliknięcie na jedną kampanię i kilka złotych za kliknięcie na inną. Jeśli chodzi o budżet, to zależy on od branży, konkurencji i ilości zapytań na promowane frazy.
Jeżeli mamy np. Firmę przewozową z taksówkami w miejscowości do 50-100 tys osób to koszt takiej frazy “taksi/taxi + miejscowość” będzie wynosił około:
1,50 zł za kliknięcie x ilość zapytań (średnio 500 miesięcznie) + koszt za stworzenie i prowadzenie kampanii (zależy od agencji) = około 1000 zł za miesiąc kampanii.
To jest koszt promocji jednej frazy w Google a nie całej kampanii! Dodając kolejne frazy rośnie liczba zapytań a to bez wątpienia przełoży się na koszt. Plus jest taki, że jeśli taksówka bierze minimum 6 zł opłaty startowej to przy 500 klientach miesięcznie realny koszt pozyskania klienta to 2 złote. Nie jest to słaby wynik i na dodatek da się w 100% powiedzieć ile z tych osób faktycznie zadzwoniło po taxi.
Porównując to z organicznym SEO, zobaczysz, że istnieje duża różnica. Chociaż wyniki organicznej kampanii SEO zajmie więcej czasu, organizacja Search Engine Marketing Professionals Organization, SEMPO, szacuje, że 11% środków reklamowych jest wydawanych na organiczne wyszukiwanie, w porównaniu z 87% wydawanych na PPC. To 1 miliard dolarów wydany na SEO w porównaniu z 10 miliardami dolarów wydanymi na PPC. Biorąc pod uwagę, o ile skuteczniejsze może być wyszukiwanie organiczne i ile tańsze jest zastosowanie w kampanii marketingowej, jest to prawie zawsze lepsza opcja długoterminowa. Przykład jest brany z danych rynku USA. Jeżeli chodzi o Polski Google proporcja pozostaje taka sama ale ilość pieniędzy wydawanych ogólnie będzie po prostu mniejsza.
Weźmy teraz na tapetę przykład promowania małej firmy z przewozami taxi przy pomocy SEO. Tutaj przyjdzie nam zapłacić znowu 1000 zł a co za to dostaniemy? Poza promowaniem na frazy taxi/taksi + miasto dostaniemy dużo więcej słów kluczowych znajdujących się naturalnie na stronie lub w wizytówce w Google. Ludzie nie szukają zawsze taksówki na telefonie w ten sam sposób. Znaczna większość wpisuje samo słowo taxi/taksi/taksówki bez podawania miasta, licząc na to, że Google automatycznie poda im wyniki. Tak też się dzieje. Problem w tym, że o ile za 1000 złotych da rade bez problemu zbudować widoczność z SEO dla lokalnej korporacji taksówkarskiej o tyle niemożliwe jest zapłacenie za reklamę PPC z tego samego budżetu za samą frazę taxi/taksi lub taksówki. Dlaczego?
Konkurencja na tą frazę dla każdego miasta w Polsce jest tak gigantyczna, że koszt wyświetlania takich reklam wzrośnie z 1000 zł miesięcznie do bagatela 4,12 zł za kliknięcie. Jak widać za pozyskanie 500 klientów przyjdzie nam zapłacić minimum 2060 zł bez opłaty za prowadzenie i stworzenie kampanii.
Dzięki SEO, widoczność może nie jest gwarantowana w przeciągu kilku minut ale za to drastycznie spada koszt pokazywania swoich usług w Google.
Wyniki organiczne są bardziej szanowane
Badania wykazały, że kliknięcie wyników organicznych jest 8,5 razy większe niż wyników PPC.
Jest to prawdopodobnie spowodowane tym, że użytkownicy wyszukiwarek stopniowo poznają różnicę między wynikami bezpłatnymi a płatnymi i zdają sobie sprawę, że wyniki bezpłatne są dla nich zwykle bardziej przydatne. Lokalizacja reklam może również odgrywać rolę w zwiększaniu prawdopodobieństwa kliknięcia wyników bezpłatnych. (Naukowcy udowodnili, że ludzie prawie nie zauważają reklam po prawej stronie ekranu, więc częściej klikają te u góry organicznych wyników).
Jeśli jednak spojrzymy na współczynniki konwersji, PPC wydaje się działać nieco lepiej. Płatne wyniki wyszukiwania mają 1,5 raza większe prawdopodobieństwo konwersji kliknięć niż bezpłatne wyniki wyszukiwania. Dzieje się tak jednak prawdopodobnie dlatego, że strona docelowa i tekst zostały mocno zoptymalizowane przez reklamodawcę.
Patrząc jednak na oba zestawy liczb, widać wyraźnie, że bezpłatne wyniki wyszukiwania nadal stanowią większy odsetek kliknięć. Tak więc, gdybyś próbował tylko zdecydować między organicznym a PPC, logiczny wybór byłby organiczny.
Jednak często lepszym wyborem jest połączenie marketingu PPC i organicznego, ponieważ SEO może zająć trochę czasu, aby uzyskać wyniki.
Kiedy PPC jest bardziej opłacalne?
Chociaż wyszukiwanie organiczne jest idealną opcją dla większości małych firm, są chwile, kiedy warto wydać pieniądze na reklamę PPC.
Jeśli na przykład właśnie założyłeś nową firmę, kampania PPC może pomóc w szybkim budowaniu świadomości marki. Lub, jeśli właśnie uruchomiłeś nowy produkt lub specjalną usługę, PPC może ponownie pomóc w uświadomieniu ludziom tego w krótkim czasie.
Ponieważ PPC można włączać i wyłączać, można go również uruchamiać w określone dni tygodnia. Jeśli na przykład prowadzisz restaurację i oferujesz zniżki we wtorki, możesz upewnić się, że Twoje reklamy będą zawsze wyświetlane we wtorek.
Możesz także w dowolnym momencie dostosować budżet kampanii, więc jeśli Twoja firma ma się dobrze, możesz zwiększyć budżet reklamowy, aby przyciągnąć więcej klientów. Możesz także obniżyć budżet, jeśli przepływy pieniężne są napięte.
PPC jest również lepsze dla firm, które sprzedają produkty, a nie usługi. Jeśli na przykład prowadzisz firmę zajmującą się projektowaniem stron internetowych lub agencją zarządzania treścią, kampania SEO będzie lepszą opcją długoterminową. Jeśli jednak jesteś firmą sprzedającą pakiety telewizji satelitarnej lub nowe gadżety, strategia PPC będzie miała większy sens.
Wreszcie, jeśli Twoja witryna została dotknięta aktualizacją algorytmu, możesz rozważyć wdrożenie kampanii PPC, dopóki nie wyzdrowiejesz z kary.
Wniosek – czy warto inwestować SEO jako mała firma?
Chociaż prowadzenie skutecznej kampanii SEO zajmuje więcej czasu, bezpłatne wyszukiwanie jest nadal warte czasu i wysiłku. Jest dużo tańszy w inwestowaniu, przyciąga więcej kliknięć niż PPC, a organiczne wyniki wyszukiwania cieszą się większym zaufaniem niż reklamy PPC. Nie otrzymasz najwyższej pozycji w rankingu z dnia na dzień, ale w dłuższej perspektywie Twoja firma odniesie wiele korzyści.
Należy pamiętać, że większość firm odniesie korzyści z połączenia reklam PPC z organicznymi wynikami wyszukiwania. Każdy z nich ma swoje zalety i oba pomogą Ci cieszyć się większą obecnością w sieci.
Czy eksperymentowałeś z prowadzeniem kampanii SEO i PPC? Czy zgadzasz się, że bezpłatne wyszukiwanie jest nadal warte czasu i wysiłku? Podziel się swoimi opiniami w sekcji komentarzy poniżej.