Nowa - Lepsza? - Wizytówka Google Moja Firma

24 lipca, 2020

Nowa – Lepsza? – Wizytówka Google Moja Firma

Według doniesień Search Engine Journal, już niebawem w ofercie Google znajdzie się nowa wersja premium znanej i lubianej wizytówki Gooogle Moja Firma (Google My Business).

Link do źródła >>> https://www.searchenginejournal.com/upgraded-google-my-business-profiles/375351/

Nie padła żadna data ani oficjalna zapowiedź od Google, ale rzekoma wizytówka na sterydach ma kosztować 50$/miesięcznie. Jakie możliwości promocji w sieci otrzymamy w tym pakiecie? Czy jest to gra warta świeczki i co dotychczasowo zyskiwaliśmy dzięki wizytówce w Google? O tym będziemy pisać w dzisiejszym artykule.

 

Wizytówka w Google – najczęstszy styk klienta z lokalnym biznesem

 

Wizytówki Google, to znany i lubiany przez użytkowników punkt styku firma – klient. Każdy, kto wpisał w Google frazy typu: restauracja, mechanik samochodowy, kino lub tysiące innych zapytań o usługi i miejsca, otrzymał na pewno od Google takie okienko:

kebab warszawa

Z kolei szukając konkretnego miejsca lub firmy dostaliśmy na pewno taki wynik:

img cyber

To jest właśnie wizytówka w Google. Przejrzysta forma prezentacji firmy w wyszukiwarce Google, umożliwiająca dostarczenie podstawowych informacji o firmie i ułatwiająca kontakt użytkownika z firmą/miejscem.

Jest to aktualnie narzędzie w 100% darmowe i niezwykle łatwe w wykorzystaniu. Założenie wizytówki trwa kilka minut a uzupełnienie jej podstawowymi informacjami to kwestia max 15 minut. Wystarczy wejść na: https://www.google.com/business/ i kliknąć w przycisk w prawym górnym rogu.

Wizytówka jest powiązana z kontem Gmail, więc nie wymaga dodatkowych loginów i haseł. Kontrolę nad wizytówką ma jej właściciel ale możliwe jest dodawanie innych osób do zarządzania komentarzami, publikacji informacji czy obsługi chata (tak, klienci mogą pisać z tobą bezpośrednio z wyszukiwarki!).

Oto najważniejsze funkcje wizytówki Google Moja Firma:

  1. Prostota zakładania / prowadzenia konta
  2. Możliwość umieszczenia godzin pracy, informacji o specjalnych udogodnieniach, lokalizacji, informacji o firmie, zasięgu terytorialnego świadczonych usług
  3. Możliwość budowania wizerunku przez interaktywny system ocen i komentarzy
  4. Możliwość nawiązywania bezpośredniego kontaktu z klientem poprzez chat (wymaga aplikacji na telefon)
  5. Możliwość prezentacji graficznej (logo firmy, zdjęcia)
  6. Możliwość umieszczenia wirtualnego spaceru
  7. Możliwość badania statystyk: ilość wyszukiwani firmy, na jakie frazy ludzie nas szukają, ile osób dzwoniło do nas, ile osób szukało trasy dojazdu do naszej firmy, ile osób odwiedziło nasza stronę internetową przez wizytówkę

To niektóre z licznych możliwości jakie daje wizytówka Google. W erze Internetu, jest to absolutnie wymagane narzędzie do prowadzenia firmy. Dzięki temu, ze istniejemy w Google jesteśmy w stanie dbać o wizerunek firmy i budować jej widoczność co przekłada się oczywiście na pozyskiwanie kontaktów i klientów.

Oczywiście jest to również rozwiązanie nieporównywalnie tańsze od reklamy Google Ads, Facebook Ads, czy pozycjonowania. Warto podkreślić, że odpowiednio „ustawiona” wizytówka może również się pozycjonować. To jednak temat na inny artykuł.

Potrzebujesz pomocy w założeniu i optymalizacji wizytówki w Google? Skontaktuj się z nami! https://cyber.pl/kontakt/

Co więc, jeżeli Google uzna, że pora na nowy, lepszy(?) produkt opierający się o schemat wizytówki Google. Co zyska firma chcąca zapłacić abonament 50$ miesięcznie? Sprawdźmy.

 

Nowa wizytówka Google – premium tylko z nazwy

 

Nowa, płatna wizytówka ma kłaść większy nacisk na wiarygodność. Google widocznie zmierza w stronę walki z „firmami krzakami” poprzez proces akredytowania i nadawania firmom z pakietem premium specjalną zieloną tarczę.

Logika Google jest prosta, ludzie potrzebują większego autorytetu (Google) stojącego za polecaniem firm zasługujących na polecenie. Dzisiaj, jakość firmy z wizytówki oceniamy zazwyczaj poprzez gwiazdkowy system ocen (0-5), oraz poprzez analizę komentarzy. Niestety, komentarze mogą być fejkowe a gwiazdki zaspamowane przez sztuczne konta.

Przez odgórną kontrolę jakości, Google chce uniknąć spadku zaufania do swojego systemu wizytówek. Firmy poza opłata miesięczną (z gwarantowanym systemem cash back), musielibyśmy przejść proces akredytacyjny Google. Jak ta akredytacja będzie wyglądała? Nie wiemy.

Naszym zdaniem jest to pomysł dosyć kuriozalny. Dlaczego?

  1. Google nie jest w stanie zbadać jakości usług firmy poza bazowaniem na opiniach. Pan Google nie skorzysta z naszych usług hydraulicznych ani nie zje w naszej restauracji. No chyba że akredytacja będzie wymagała spotkania z asystentem oceniającym jakość usług firmy…
  2. Zielony znaczek będzie wykluczał firmy i miejsca z ocenami 5 gwiazdek ale za to bez opłacanego abonamentu.
  3. 50$ miesięcznie to spora kwota na Polskim rynku. Za te pieniądze użytkownik oczekuje dodatkowych funkcjonalności lub rozwinięcia istniejących.
  4. Wizytówki Google to realne zagrożenie dla naturalnych wyników wyszukiwania. Wersja premium doda kilka pikseli do SERP, spychając automatycznie wyniki organiczne w dół (SEO RIP?)

Oczywiście, poczekajmy na oficjalną zapowiedź Google. Niestety, jako firma zajmująca się aktywnie Pozycjonowaniem stron oraz reklamą PPC od dłuższego czasu widzimy postępujące zaśmiecanie SERP. Przeładowanie informacji w wyszukiwarce i agresywna monetyzacja nie służą ani użytkownikowi ani firmie.

Nie mamy zamiaru nikogo straszyć, ale analogiczny zielony znaczek jest już obecny w pasku adresu. Podobnie zaczynała się kwestia wdrażania protokołu HTTPS jako czynnika rankingowego Google. Najpierw był kwestią dowolności, potem sugerowano jego posiadanie, potem zielony znaczek oznaczał życie lub śmierć. Brak certyfikatu to dzisiaj realny spadek 30-40% odwiedzin na stronie (o ile nie więcej). Co jeżeli niedługo przy wizytówkach firm bez zielonego znaczka zobaczymy inny, czerwony komunikat „Firma niepolecana przez Google”?

Dodaj komentarz