10 czerwca, 2020
Lokalne SEO dla małej firmy – czy to ma sens?
Ciągłe zmiany w wyszukiwarce Google dążą do wyrównania szans marketingowych małych firm z ogólnokrajowymi i międzynarodowymi gigantami na rynku lokalnym. Niegdyś jako mała firma nie miałeś najmniejszych szans na widoczność, nawet w rodzimym mieście. Potrzeba było sporo szczęścia i kupy pieniędzy aby zdobyć podobną widoczność jak większa konkurencja. Dziś, przy odpowiedniej strategii, szczypcie SEO i kupie ciężkiej pracy, małe firmy mogą z powodzeniem zyskać znaczną widoczność na swoje produkty i usługi co przekłada się bezpośrednio na ich sprzedaż.
Podczas gdy duże firmy wciąż zaczynają od przewagi w SEO, z właściwą strategią, można znaleźć sporo okazji do pokazania swojej oferty w sieci. Tak, nawet jeśli jesteś startupem z nową witryną internetową masz szansę zaistnieć w sieci. Wszystko to dzięki pozycjonowaniu lub potocznie SEO.
Co to jest SEO – i co muszę wiedzieć, aby zacząć?
Optymalizacja stron internetowych pod wyszukiwarki internetowe (SEO) to proces mający na celu dostosować stronę internetową do obowiązujących wytycznych Google tak, aby zajmowała ona możliwie najwyższe miejsce w wynikach wyszukiwania (idealnie 1-3 miejsce). Proces ten jest niezwykle złożony i wymaga zarówno wyposażenia strony w odpowiednie elementy techniczne jak i liczne sygnały wskazujące na popularność strony w Internecie. Co wpływa na wysoką pozycję strony w Google?
Oto główne czynniki wpływające na pozycję strony lokalnej firmy w wyszukiwarce Google:
Lokalne czynniki SEO
|
Elementy mające wpływ na SEO
|
Czynniki techniczne | Tytuły HTML, tagi HTML, słowa kluczowe, linki, tekst alternatywny obrazu, organizacja witryny (wszystko od mapy witryny do wszelkich przekierowań) i inne czynniki pomagają wyszukiwarkom określić, o czym jest Twoja witryna.
|
Jakość i ilość treści | Regularne publikowanie świeżych oryginalnych treści, które stanowią wartość dla potencjalnych klientów, oraz aktualizowanie stron w celu zwiększenia rankingu wyszukiwania.
|
Reputacja / Linki | Jeśli Twoja strona ma dobrą pozycję i zawiera linki od innych szanowanych domen, łatwiej jest ustalić pozycję poszczególnych stron.
|
Czynniki lokalne | Małe firmy mogą zajmować wyższą pozycję w wyszukiwaniu lokalnym. SEO pomaga wyszukiwarkom rozpoznać Cię jako lokalną firmę dzięki danym o obszarze świadczonych usług. |
Nie martw się, jeśli ta terminologia brzmi zastraszająco. Nie musisz być genialnym programistą, aby nauczyć się SEO w małych firmach, a aspekty techniczne są prawdopodobnie łatwiejsze niż myślisz!
Sprowadza się to do tworzenia treści, które odbiorcy chcą czytać i udostępniać. Oznacza to badanie tego, czego szukają Twoi odbiorcy, pisanie treści odpowiadających na ich pytania, optymalizowanie tych treści pod kątem aspektów technicznych, które Google lubi, i przyciąganie dużej liczby odwiedzin do Twojej witryny.
Podstawowe słownictwo SEO, które wszystkie małe firmy powinny znać
Oto podstawowy słownik terminów SEO, które powinieneś znać, aby komfortowo poruszać się w tematyce pozycjonowania. Terminologia ta zostanie z tobą na lata, ponieważ jest wykorzystywana również w reklamie w mediach społecznościowych i Google Ads. A teraz do rzeczy, oto podstawowe pojęcia w dziedzinie SEO:
Wyniki organiczne: po wpisaniu słowa lub wyrażenia w Google lub innej wyszukiwarce i kliknięciu linku nie oznaczonego jako reklama przeprowadzasz bezpłatne wyszukiwanie. Google zwraca dwa rodzaje informacji: płatne wyniki wyszukiwania (linki oznaczone „Ad” lub „Sponsorowane”) oraz bezpłatne wyniki wyszukiwania lub inaczej wyniki organiczne (wszystko inne). Im wyższa pozycja strony w organicznym wyszukiwaniu, tym większe prawdopodobieństwo, że osoba ją odwiedzi.
Pozycja zero: czasami nazywane polecanymi fragmentami lub bogatymi wynikami. To małe pole z fragmentem strony w pobliżu bezpłatnych wyników wyszukiwania, które prowadzą do tej strony. Polecane fragmenty zwykle odpowiadają na pytanie lub dzielą się podstawowymi informacjami na temat, który według Google może okazać się przydatny. Zazwyczaj Google ma także osobny link do strony internetowej w polu fragmentu na stronie pierwszej oprócz fragmentu.
Ranking pozycji zero nadany przez Google jest świetny do zwiększenia ruchu (i nie musisz zajmować czołowej pozycji, aby uzyskać opisany fragment – wystarczy odpowiedzieć na pytanie najlepiej w oczach Google).
Słowo kluczowe: słowo kluczowe to słowo lub krótka fraza, która pokazuje wyszukiwarce, o czym jest Twoja strona internetowa. Podczas wyszukiwania Google wyszukuje strony zawierające słowa kluczowe odpowiednie do wyszukiwania. Nie zawsze oznacza to, że zwróci wyniki zawierające dokładnie to, czego szukasz – Google jest wystarczająco inteligentny, aby w razie potrzeby zwrócić wyniki pasujące do celu wyszukiwania.
Pamiętaj jednak, aby nie przesadzić. Sprzedawcy SEO używali „upychania słów kluczowych”, aby oszukać Google w rankingu strony za pomocą wielu słów kluczowych, ale Google stał się znacznie mądrzejszy, a ta technika już nie działa. Aby zyskać wysoką pozycję na daną frazę, musisz napisać artykuł, który faktycznie zawiera informacje, których szukają ludzie.
Nadal powinieneś używać słów kluczowych. Musisz jednak poświęcić znaczną ilość czasu na poszukiwanie najlepszych fraz i słów opisujących najlepiej temat o którym piszesz.
Na przykład ten artykuł jest zoptymalizowany pod kątem słowa kluczowego „SEO dla małych firm”. Wybraliśmy taką dłuższą frazę, ponieważ w ten sposób ludzie szukają agencji, która pomoże ich małej firmie w budowaniu widoczności w Google. Używamy również powiązanych wyrażeń kluczowych, takich jak „pozycjonowanie lokalne”, aby poprawić pozycję w artykule. Nie wprowadzamy jednak tych słów nagminnie w tekście – używamy ich jako tematów/nagłówków, dzięki którym artykuł będzie dla Ciebie wartościowy i atrakcyjny dla Google.
Zapytanie: W polu wyszukiwania wpisujesz zapytanie. Granica między wyszukiwanym hasłem a słowem kluczowym jest dosyć mocno zatarta. Na przykład, jeśli zgooglujesz „Jaka jest najlepsza gitara elektryczna”, pokaże ci się strona z poradami gitarowymi która może próbować znaleźć się w top 10 Google na frazy „gitara elektryczna”, „najlepsza gitara elektryczna” lub nawet całe wyszukiwane hasło „jaka jest najlepsza gitara elektryczna?”
Możesz także uzyskać wyniki z tytułami takimi jak „10 najlepszych marek gitar” lub „Najlepsze gitary dla początkujących”. Google jest wystarczająco inteligentny, aby zrozumieć, że artykuły zawierają informacje, których szukasz, nawet jeśli nie używają dokładnie tych samych wyrażeń.
Tagi HTML: „HyperText Markup Language” (HTML) informuje przeglądarki, jak wyświetlać witrynę. Tagi HTML dzielą stronę na różne sekcje, formatowane na różne sposoby. Z punktu widzenia marketingu SEO trzy najważniejsze rodzaje tagów to nagłówki, tagi tytułowe i opisy meta.
- Nagłówki: na stronie części składające się z większych, pogrubionych liter są zwykle nagłówkami lub znacznikami nagłówka. Na przykład tytuł widoczny na początku tego artykułu to tag <h1>. Poniżej znajdują się znaczniki <h2>, które są używane w głównych podsekcjach artykułu. Nagłówki sięgają do <h6>, ale większość artykułów używa tylko pierwszych dwóch lub trzech. Nagłówki pomagają odwiedzającym witrynę znaleźć to, czego potrzebują, a także pomagają wyszukiwarkom zrozumieć, o czym jest Twój artykuł. Użycie silnych słów kluczowych dla tagów <h1> i <h2> poprawia pozycję strony, a są one szczególnie przydatne w optymalizacji SEO w małych firmach.
- Tagi tytułowe: gdy strona internetowa pojawia się w wyniku wyszukiwania, pogrubione litery na początku są tagiem <title>. Tytuły i znaczniki <h1> często używają tego samego tekstu, ale tak naprawdę lepiej jest odróżnić tytuły i nagłówki <h1>. Na przykład, jeśli Twój artykuł ma bardzo długi <h1>, zwykle najlepiej jest go skrócić do tytułu, aby wyświetlał się poprawnie w wynikach wyszukiwania (około 55 znaków jest w sam raz, ale nie powinien przekraczać 60).
- Opisy meta: opis meta to krótki tekst, który informuje potencjalnego czytelnika i wyszukiwarkę, o czym jest strona. W wynikach Google zobaczysz opis meta bezpośrednio pod linkiem. Pisanie dobrych opisów meta może być trudne. Muszą być krótkie (160 znaków lub mniej), aby zmieściły się w wynikach wyszukiwania, i zachęcać użytkowników do kliknięcia Twojego artykułu. Powinny również zwykle pasować do kilku słów kluczowych, bez poczucia przymusu.
Linki wewnętrzne i zewnętrzne: Linki to klikalne fragmenty strony, które przekierowują na inną stronę internetową. Część klikanego linku (zwykle podkreślona i w innym kolorze) to tekst kotwicy (anchor). Linki są przydatne dla SEO na kilka sposobów:
- Linki wewnętrzne (linki, które łączą jedną podstronę twojej witryny z inną): mogą pomóc zwiększyć liczbę nowych stron w rankingach wyszukiwania lub pokazać wyszukiwarkom, w jaki sposób łączone są różne strony. Mogą również zachęcać użytkowników do sprawdzania innych części witryny, co jest dobre zarówno dla wyników wyszukiwania, jak i dla Twojej marki.
- Zewnętrzne linki: prowadzą do stron spoza Twojej witryny (uwaga: upewnij się, że otwierają się w nowej karcie, aby użytkownicy nie opuścili Twojej witryny na dobre!). Wiele razy witryny, które łączysz, aby otrzymać powiadomienie (pingback), że do nich dotarłeś. Czasami nagradzają cię w zamian linkiem zwrotnym, który prowadzi nas do następnego punktu…
- Linki zwrotne/Backlinki: gdy witryna prowadzi do Twojej witryny, jest to tak zwane łącze zwrotne i jest to zasadniczo złoty standard SEO. Nie tylko czerpiesz korzyści z ruchu wysyłanego przez tę witrynę, ale gdy Google widzi, że renomowane witryny prowadzą do Ciebie, poprawia to pozycję w wynikach wyszukiwania.
SEO i treści dla małych firm – kto jest królem?
Jeśli spędziłeś trochę czasu na czytaniu o SEO i strategii dotyczącej treści w małych firmach, prawdopodobnie spotkałeś się z wyrażeniem „content is king”. To ulubiona frazes wśród marketerów (my też tak twierdzimy), która pochodzi z artykułu Billa Gatesa z 1996 roku na temat przyszłości Internetu.
Gates przewidywał, że treści z oprogramowania, blogów i mediów interaktywnych będą kluczową częścią funkcjonowania biznesu w Internecie, i miał rację w sposób, którego prawdopodobnie nawet nie przewidywał. Dwadzieścia lat temu, kto mógł zgadnąć, że każdy sklep z narzędziami, gabinet lekarski, hydraulik i firma księgowa publikowałaby własne artykuły i zachwycałaby obserwujących na swoich stronach, sklepach i blogach?
Niestety, łatwo jest źle zinterpretować ten przekaz. Wiele firm uważa, że treść działa w ten sposób:
Więcej treści = więcej wyświetleń = więcej leadów = więcej pieniędzy
Ale nie każdy może być królem i nie każdy fragment treści może poprawić Twoją pozycję w wynikach wyszukiwania. W rzeczywistości kiepska lub szokująca zawartość może w rzeczywistości zaszkodzić twojemu rankingowi wyszukiwania i odepchnąć potencjalnych klientów. Treść działa, gdy łączy się z potrzebami odbiorcami. Przekaz zawarty w tekście musi być dobrze ukierunkowany i dobrze napisany.
Jak działa SEO w dużych firmach?
Jeśli prowadzisz małą firmę, możesz śmiało powiedzieć, że nie masz takiej samej gotówki na reklamę i marketing jak większa konkurencja. Nie możesz zaatakować rynku za pomocą błyskawicznych kampanii informacyjnych lub uzyskać link w każdym większym portalu prasowym na kraju (koszt około 2 tys. złotych za jeden link).
Zamiast tego musisz mieć ukierunkowaną, wydajną strategię, która będzie opierała się na wąskiej grupie docelowej Twoich klientów. Oznacza to uszeregowanie słów kluczowych pod względem konkurencyjności, ilości zapytań w skali miesiąca i sezonowości. Duże firmy mogą publikować całą masę treści na stronach i wspierać to płatnymi reklamami Google Ads. Niestety w przypadku małych firm, taki koszt znacznie przewyższa budżet na reklamę.
Ponieważ firmy liderów branż są duże, wiele z nich bazuje na stałej bazie odbiorców, którzy będą szukać ich rzeczy i znosić złe treści, oraz przestarzały wygląd stron. Ruch ma duże znaczenie w SEO. To ruch tworzy pozytywne i negatywne opinie o firmie, co z kolei buduje autorytet domeny a to jest już poważny czynnik rankingujący. Gdy uzyskasz większy ruch związany z wyszukiwaniem, zyskujesz coś więcej niż potencjalnego klienta. Zyskujesz potencjalne osoby, które zechcą linkować do Twojej strony, a to przełoży się bezpośrednio na większą widoczność. To samonapędzające się koło sprzyja największym.
Czołowe firmy mogą również przekierowywać swoje zasoby (budżet na reklamę) i uprawnienia do budowania linków zwrotnych do innych firm,. Zazwyczaj, gdy firma na pozycji lidera przeprowadza wywiad z reporterem, ktoś recenzuje jej produkt lub usługę w czasopiśmie branżowym lub na blogu gościnnym, treść ta jest powiązana z ich witryną. Google liczy te linki jako głosowanie na stronę dużej firmy, a uzyskiwanie dużej liczby „głosów” z innych witryn, które dobrze oceniają jej produkty i usługi, pomaga ich stronie dobrze się pozycjonować.
To może być niesprawiedliwe, ale SEO małych firm działa według zupełnie innych zasad
Nowe firmy często nie wyświetlają się na pierwszej stronie Google SERP na jakiekolwiek frazy. Niekiedy wyjątek stanowią zapytania lokalne (hasło + miasto) lub bezpośrednie zapytanie w postaci nazwy firmy (wyszukiwanie nazwy marki lub nazwy oferowanego produktu lub usługi). Bez tych słów kluczowych w rankingu trudniej jest uzyskać ruch, co sprawia, że jeszcze trudniej jest uzyskać linki i pozycję na więcej słów kluczowych.
Nie łudź się. Samo założenie strony internetowej nie sprawi, ze zostaniesz liderem swojej branży na terenie danego miasta, powiatu lub województwa. Bez linków i dobrej jakości treści nigdy nie zyskasz widoczności.
Możesz wspiąć się na szczyt dzięki dobremu pozycjonowaniu ale musisz pamiętać o ciągłości działań. SEO to nie jednorazowa sprawa. Nie da się kupić usługi jednorazowego pozycjonowania i zapomnieć o sprawie. Małe firmy muszą zrozumieć że między nimi, a konkurencją istnieje przepaść czasu, ilości treści i ilości linków jaka musi zostać zasypana zanim przegonią swoich rywali.
Nie piszemy tego, aby Cię zdemotywować i odstraszyć od działania w sieci. Małe firmy odnoszą liczne sukcesy w ecommerce, oferowaniu usług i pozyskiwaniu nowych klientów. Musisz jedynie pamiętać o realnych oczekiwaniach względem SEO. Nikt kto oferuje ci pierwsze miejsce w Google po miesiącu nie jest poważny. Tak samo każda firma, która oczekuje stania się nowym Allegro w ciągu paru miesięcy za 500 zł miesięcznie powinna wiedzieć jak irracjonalne są jej oczekiwania.
Ile kosztuje SEO małych firm?
Krótka odpowiedź brzmi: zależy od tego, czego chcesz i jak szybko chcesz osiągnąć ten cel. Koszt usług SEO dla małych firm może się bardzo różnić w zależności od czynników, takich jak:
Jakiej treści potrzebujesz?
Prawdopodobnie potrzebujesz przynajmniej odświeżonej strony docelowej. Tworzenie dobrej, zoptymalizowanej pod kątem SEO strony www wymaga dużo pracy. Większość firm korzysta również z regularnego blogowania. Będziesz potrzebować komunikatów prasowych, artykułów branżowych, poradników i pogłębionych tekstów specjalistycznych aby przyciągnąć ruch i linki.
Teksty możesz pisać samemu (pod warunkiem, że wiesz jak pisać pod SEO) lub kupić treści. Zakup tekstów zależy od objętości (ilości znaków bez spacji) i stopnia skomplikowania tekstu. Proste teksty zajmujące około 1500 znaków kupisz nawet za 10 zł na platformach dla copywriterów. Nie oczekuj od nich wysokiej jakości, to opcja ilościowa. Dobry tekst napisany przez copywritera, który wie co nieco o SEO to wydatek od 150 do 300 zł za 3500-5000 znaków. Możesz też wybrać wygodniejszy wariant i zlecić agencji zajmującej się pozycjonowaniem małych firm całą pracę za stałą opłatę miesięczną.
Nie będziemy owijali w bawełnę, Ty masz prowadzić firmę i zarabiać pieniądze. My mamy za zadanie pozycjonować Twoją firmę abyś miał tyle roboty, ze nie będziesz miał czasu aby samodzielnie pisać artykuły pod SEO.
Potrzebujesz mediów społecznościowych?
Istnieje prosta zasada, którą mówimy klientom, jeśli chodzi o media społecznościowe: zrób to dobrze lub w ogóle nie rób tego.
Oznacza to, że powinieneś regularnie aktualizować swój profil, pisać posty, które prowadzą do konwersacji z odbiorcami i szybko odpowiadać na wiadomości od ludzi, gdy wysyłają ci komentarze lub wiadomości prywatne. Zawsze musisz też produkować treści przydatne lub zabawne.
Podobnie jak w przypadku witryn lub blogów, jeśli nie dajesz żadnej wartości swoim odbiorcom, cóż, nie będziesz miał dużej widowni. Sygnały społecznościowe są mniej ważne dla SEO z uwagi na niekorzystny rodzaj linków. Są one jednak świetnym miejscem do zainteresowania ludzi Twoim biznesem na różnego rodzaju grupach i profilach branżowych. Niestety, działanie w social media jest czasochłonne i wymaga bardzo reaktywnego podejścia. W dużym skrócie, jeżeli nie masz dedykowanego pracownika, lub agencji, która w twoim imieniu prowadzi ci profil to nie warto zaczynać zabawę z Facebookiem, Instagramem i tym podobnymi kanałami.
Czy zrobisz to wszystko samodzielnie?
SEO zajmuje dużo czasu i wymaga dobrych umiejętności pisania, ale to nie znaczy, że nie możesz zrobić tego sam/a. W sieci istnieje wiele dobrych poradników i narzędzi, których potrzebujesz, aby zacząć ulepszać SEO swojej firmy.
Ok skoro wszystko jest w sieci, to dlaczego nie każda firma działa w obszarze pozycjonowania swojej strony lub sklepu we własnym zakresie? Tak jak pisaliśmy wcześniej, nie każdy ma czas, wiedzę i narzędzia aby pozycjonować własny biznes. Większość małych firm zleca to zadanie agencji interaktywnej. Zazwyczaj odbywa się to w oparciu o czasową umowę, rzadziej odbywa się to zadaniowo w rozliczeniu za godzinę.
Możesz nie mieć umiejętności pisania, aby utworzyć bloga na najwyższym poziomie i prawdopodobnie nie masz czasu na tworzenie wszystkich swoich treści. Jeśli masz napięty budżet, możesz zastosować podejście hybrydowe. Na przykład możesz napisać jeden wpis na blogu na tydzień i zlecić agencji SEO jego optymalizację.
Jeżeli upierasz się, ze dasz radę pozycjonować swoją firmę samodzielnie, to przygotowaliśmy dla Ciebie kilka porad. Hej, nie jesteśmy bezczelni. Nie powiemy ci, że tylko my jesteśmy w stanie wypozycjonować ci biznes. Wierzymy, że skoro jesteś w stanie prowadzić firmę, to dasz radę również walczyć o widoczność w sieci.
Jak badać słowa kluczowe dla SEO?
Badanie słów kluczowych jest kluczem do stworzenia skutecznej strategii treści SEO. Pierwszym krokiem jest upewnienie się, że na Twojej stronie nie ma rażących technicznych problemów z SEO, które mogłyby zaszkodzić wynikom wyszukiwania Google. Udaj się do SEOSiteCheckup i wpisz swój adres URL. Będzie skanować witrynę w poszukiwaniu uszkodzonych linków, nieprzyjaznych dla URL-i adresów URL i innych typowych problemów. Jest darmowy, przyjazny dla użytkownika i niczego nie umknie (chociaż czasami generuje fałszywe alarmy).
Czas zagłębić się w badania słów kluczowych. Polecamy SEMRush lub SEMstorm dla początkujących, ponieważ jest łatwy w użyciu i bardzo dokładny, ale jego model freemium oznacza, że prawdopodobnie w pewnym momencie będziesz chciał zapłacić miesięczny abonament za oprogramowanie.
Wpisz swój adres URL w pole wyszukiwania narzędzia, a otrzymasz mnóstwo informacji, w tym miesięczny ruch z bezpłatnych wyników wyszukiwania i płatnych wyników wyszukiwania, linki zwrotne, ranking słów kluczowych i porównania konkurentów, między innymi danymi.
Teraz kliknij kartę „słowa kluczowe” i sprawdź listę bezpłatnych pozycji wyszukiwania. Spowoduje to wyświetlenie słów kluczowych, na które jesteś już widoczny:
Teraz kliknij w „Pozycja” aby uszeregować słowa kluczowe według pozycji. Czy masz jakieś słowa kluczowe w pierwszej 10? Top 20? Jeśli tak, to jakie są dla ciebie wartościowe? CPC (koszt za kliknięcie) pokazuje, w ile musiał byś zapłacić za każde kliknięcie w reklamę na dane słowo kluczowe. Dzięki temu możesz oszacować koszt, jaki konkurencja ponosi na reklamę i ile kosztowała by cię widoczność w wariancie reklamy w Google zamiast w pozycjonowaniu.
Objętość jest kolejnym ważnym czynnikiem. Im wyższy wolumen, tym więcej osób będzie widzieć twoją stronę, gdy „zgooglują” to słowo kluczowe.
Szczerze powiedziawszy to, wysokie CPC lub wolumen niekoniecznie oznacza, że słowo kluczowe jest dla Ciebie cenne. Badanie słów kluczowych jest silnie uzależnione od branży, lokalizacji i wielu innych czynników. Sprawdź jakieś słowo kluczowe w narzędziu SEMrush, na przykład: „Francuskie restauracje w Warszawie”.
To kiepskie, prawda? Bezwartościowy CPC i zaledwie 10 wyszukiwań miesięcznie. Jeśli jednak prowadzisz francuską restaurację w Warszawie, może to być świetny punkt do rozpoczęcia promocji w sieci. Konkurencja jest niska i jest bardzo ukierunkowana – każdy, kto jej szuka, jest potencjalnym klientem.
Poświęć kilka godzin na zebranie listy słów kluczowych. Najlepiej, jeśli chcesz kierować słowa kluczowe o dużej objętości, trafne dla Twojej firmy i o wysokim potencjale konwersji (innymi słowy, jeśli sprzedajesz hosting w chmurze, prawdopodobnie potrzebujesz słowa kluczowego „ceny hostingu w chmurze”, ale nie „ jak działa hosting w chmurze ”).
Poszukaj wzorców w słowach kluczowych, których możesz użyć do stworzenia strategii dotyczącej treści. W przypadku SEO małych firm zazwyczaj najlepiej jest ograniczyć tematykę i skoncentrować się na kilku tematach, które już przyciągają klientów do Twojej witryny. Pamiętaj o swoim modelu biznesowym. Lokalny sklep z cegiełkami prawdopodobnie zyska więcej na lokalnych wynikach wyszukiwania niż, powiedzmy, twórca aplikacji obsługujący przemysł w całym kraju.
Lokalna lista kontrolna SEO
O ile nie prowadzisz działalności całkowicie online, naprawdę nie chcesz ignorować lokalnego SEO. Na szczęście istnieje kilka prostych kroków, dzięki którym Google może zauważyć Twoją lokalną firmę. Zasadniczo sprowadza się to głównie do umieszczenia linków do Twojej strony na lokalnych portalach, wyszukiwarkach firm i wypełnienia prawidłowo wizytówki Google Moja Firma. Jak sprawić aby Twoja firma była widoczna w wynikach lokalnych (mapach Google)?
- Sprawdź stronę wyszukiwania lokalnego Google
Pierwszy test o otworzenie okna wyszukiwarki w trybie incognito (ctrl+shift+N) i wpisanie frazy opisującej Twój biznes + nazwy miasta w którym działasz. Powiedzmy, że jesteś hydraulikiem, wpisujesz więc w Google „Hydraulik Warszawa” i patrzysz czy widać cię w Google.
Oczywiście jest to badanie dosyć prymitywne, bo taka pozycja nie dla każdego będzie widoczna w ten sam sposób. Google pokazuje wyniki lokalne w oparciu o zapytanie ale też o Twoją pozycję geograficzną a więc to z jakiego miejsca wpisujesz to zapytanie.
Jeżeli chcesz dogłębniej śledzić lokalną widoczność to powinieneś zainwestować choćby w płatną wersję SEMstorm, która pozwala śledzenie fraz na terenie danego miasta (zarówno te organiczne jak i wyniki w mapach).
Ok wpisałeś frazę, i co? Widzisz siebie? Jeżeli tak to świetnie, masz z czym pracować. Jeżeli nie, to pora prawidłowo wypełnić wizytówkę w Google i zoptymalizować ją pod dany region i frazy.
- Utwórz i zoptymalizuj stronę Google Moja Firma
Google Moja Firma (wizytówka Google) to kolejne przydatne narzędzie do zarządzania Twoją obecnością w Internecie i jest dostosowane do lokalnych firm. Jak możesz sobie wyobrazić, Google priorytetowo traktuje swoje produkty w wyszukiwaniu, więc wizytówka Google jest koniecznością dla każdej małej firmy, która chce poprawić swoje SEO. Pamiętaj, że konkurenci mogą edytować Twoje wpisy/dane poprzez sugerowanie zmian, co może zaszkodzić Twojej firmie (innymi słowy, upewnij się, że masz na nie oko!). Szczególnie tyczy się to firm, które tworzą wizytówkę i więcej do niej nie zaglądają. Tacy zapominalscy mogą się spodziewać nawet usunięcia wizytówki lub oznaczenia firmy jako nieaktywną co wprowadza w błąd zarówno użytkownika jak i wyszukiwarkę.
Tworzenie wizytówki jest dziecinnie proste. Zaloguj się do Google moja firma / zarejestruj się, zgłoś swoją stronę i zweryfikuj ją, dodaj opis i usługi firmy, dziel się treścią co najmniej raz w tygodniu, dołącz mnóstwo świetnie wyglądających zdjęć i wykorzystaj słowa kluczowe, które badałeś w wcześniej do SEO (prawda?).
- Zaangażuj się w lokalne wydarzenia
Czy istnieje w Twoim mieście lub okolicy strona www która pozwala na umieszczanie wpisów o firmach i ich usługach? Czy Twoja lokalna izba handlowa może pomóc Ci połączyć się ze społecznością poprzez sponsorowanie / organizację eventów?
Wszelkie formy współpracy, które niosą za sobą możliwość zostawienia linka na stronie lokalnej firmy/gazety/stowarzyszenia niesie ze sobą bardzo dużą wartość dla twojego SEO. Pozwala Ci to zyskać linki i dodatkowe źródła ruchu z zaprzyjaźnionych stron.
- Dodaj swoją małą firmę do lokalnych katalogów
Ponownie, linki zwrotne są kręgosłupem lokalnego SEO, a lokalne katalogi firm mogą być doskonałym źródłem linków zwrotnych do Twojej witryny – pod warunkiem, że są to również katalogi renomowane. Szukaj nazw, które rozpoznajesz, i sprawdź katalog, aby dokładnie sprawdzić, czy nie jest to spamerska sieć linków.
Udoskonalanie strategii marketingowej SEO
Sukces SEO w małych firmach nie przychodzi z dnia na dzień. Może upłynąć sześć miesięcy, zanim posty na blogu zaczną zyskiwać pozycję na frazy i ruch (Google nie daje nowym stronom tak szybko zaistnieć – to słynny Google Sandbox). Bądź cierpliwy i miej otwarte oczy. Analizuj, badaj i porównuj swoją pozycję względem konkurencji i większych firm z branży.
Jedną z rzeczy, które chcesz zrobić, jest założenie konta Google Analytics w celu śledzenia ruchu. Google Analytics rejestruje wszystko, co dzieje się w Twojej witrynie. Zobaczysz, ilu użytkowników odwiedza Twoje strony, jakie strony przyciągają największy ruch w wyszukiwarce, jak długo ludzie pozostają w Twojej witrynie i nie tylko. Ruch może się nasilać i zanikać, ale w ciągu kilku miesięcy uzyskasz dobry, wyjściowy obraz zachowań odbiorców, którego możesz użyć do oceny wydajności SEO.
Jak na ironię, Google Analytics nie mówi bezpośrednio, jak Google widzi twoją witrynę, chociaż mówi ci, którzy użytkownicy pochodzą z wyszukiwarek Google, którzy z mediów społecznościowych a kto wpisał adres Twojej strony bezpośrednio w pasek adresu przeglądarki. Będziesz chciał uzupełnić Google Analytics o narzędzie takie jak SEMRush/Semstorm do śledzenia wydajności SEO. Bez dobrej analizy ruchu i pozycji działasz po omacku.
Skontaktuj się z profesjonalistami SEO w Cyber.pl
Wreszcie, nie bój się prosić o pomoc. Niezależnie od tego, czy szukasz kompletnego pozycjonowania dla firm, czy po prostu kogoś, kto pomoże Ci ulepszyć Twoją istniejącą strategię SEO, z przyjemnością przedstawimy Twojej firmie ofertę na którą zasługujesz. Skontaktuj się z nami, aby dowiedzieć się więcej.
Czy jesteś właścicielką małej firmy, która chce dowiedzieć się więcej o SEO? Napisz do nas maila lub zadzwoń w sprawie pozycjonowania a dostaniesz od nas darmowy audyt wraz z wyceną dopasowaną do Twoich potrzeb! Pozycjonujemy zarówno jednoosobowe działalności, małe lokalne firmy, średniej wielkości firmy ogólnopolskie jak i duże firmy będące liderami w swojej branży. Nie czekaj skontaktuj się z nami!