2 września, 2019
Kanibalizacja słów kluczowych – Jak nie ograniczać swojego SEO?
Kanibalizacja słów kluczowych nie jest zjawiskiem nowym ale za to często pomijanym przez początkujących praktyków pozycjonowania. Zarówno w życiu realnym jak i pozycjonowaniu stron www nie jest to zjawisko pozytywne. Jest to oznaka zaniedbania i niezrozumienia mechaniki pozycjonowania, szczególnie dotkliwa w dzisiejszych czasach, kiedy ilość stron internetowych rośnie wykładniczo.
W przeciągu kilku miesięcy przeprowadziłem już kilkanaście audytów klientów zainteresowanych pozycjonowaniem pozornie dobrze zbudowanych stron. Po krótkim przeglądzie okazało się, że jedynym problemem w skutecznym budowaniu pozycji w sieci była właśnie kanibalizacja słów kluczowych. Czym jest kanibalizacja w SEO i jak z nią walczyć? Sprawdźmy!
Co to jest kanibalizacja słów kluczowych?
W najprostszym wydaniu, kanibalizacja słów kluczowych to zjawisko polegające na konflikcie rankingowania w obrębie jednej domeny. Mówiąc prościej, kilka adresów na Twojej stronie walczy o pozycję na to samo słowo kluczowe.
Dodatkowym zjawiskiem jest zauważalna walka podstron tej samej domeny o miejsca w wynikach wyszukiwania. Jednego dnia strona A zajmuje miejsce nr.X , kolejnego dnia strona B zajmuje to samo miejsce nr.X.
Efekt? Co kilka dni zamiast budować pozycję, nasze strony będą się nią wymieniały stojąc w miejscu. Taki wyścig stron w obrębie tej samej domeny jest niezdrowy i skutkuje często zamrożeniem pozycji na dane frazy kluczowe.
Jak proces kanibalizacji słów kluczowych widzi przeglądarka Google?
Przykład zapożyczony z gdaq.pl
Dla robotów jest to nie tyle konflikt informacji, co sytuacja rywalizacji. Algorytm Google rankinguje dwie podstrony jednej domeny, pozycjonowane na tą samą frazę, jako konkurencję o tym samym autorytecie domeny. Oznacza to, że przeglądarka w sposób wymienny będzie serwowała obie strony w wynikach wyszukiwania w miejscach do siebie zbliżonych.
Lepiej zapobiegać niż zwalczać – jak uniknąć kanibalizacji w SEO
Optymalizując strony internetowe warto kierować się kilkoma dobrymi praktykami które zawsze zagwarantują nam bezpieczne budowanie hierarchii słów kluczowych i pozwolą uniknąć zjawiska kanibalizacji.
1. Kamienie milowe – fundament SEO
Pozycjonując strony WWW warto pamiętać o planowaniu hierarchii podstron oraz przypisanych im słów kluczowych. Ważne podstrony, których zadaniem jest zgrupowanie najlepszej treści oraz narzędzi do generowania konwersji powinny być opatrzone najbardziej generyczną wersją słowa kluczowego pod które budujemy pozycję. Takie podstrony to tak zwane kamienie milowe.
To do tych stron kierujemy cały ruch wewnętrzny. Ich zadaniem jest kumulowanie mocy SEO całego portalu i osiąganie wyznaczonych celów.
2. Długi ogon – pozycjonowanie longtail
Podstrony o charakterze wspierającym, bardziej szczegółowej tematyce i mniejszej ilości contentu powinny być zoptymalizowane pod frazy typu long tail. Słowa kluczowe tego typu to klasyczna strategia budowania długiego ogona, czyli pozycjonowania na frazy długie, posiadające mniejszą ale bardziej zdeterminowaną grupę odbiorców.
Przykład zapożyczony z moz.com
Używając tego typu strategii unikamy nadawania tych samych generycznych słów kluczowych wielu stronom i nie walczymy sami ze sobą o pozycję.
Strony długiego ogona powinny odsyłać do stron kamieni milowych aby tworzyć spójną strukturę linków wewnętrznych.
3. Audyt i kontrola
W przypadku przeprowadzania audytu SEO warto użyć narzędzi do monitorowania znaczników meta na stronach. Jeżeli chodzi o płatne aplikacje, polecam SEMstorm. Dla osób z nieco mniejszym budżetem gorąco polecam darmowy Screaming Frog SEO(darmowa wersja pozwala na zbadanie max 500 linków na domenie).
Zasada korzystania z obu narzędzi będzie podobna. Wklejamy adres domeny którą audytujemy, i szukamy duplikatów. Interesują nas duplikaty meta title, meta description, alt obrazków, strony podobne pod względem contentu( zagęszczenie słów kluczowych) i niekiedy meta keywords. Meta keywords są już niemal w 100% nieistotne dla robotów Google, ale przy analizie starych portali mogą wskazać potencjalne strony kanibalizujące nasze SEO.
Jak usuniecie kanibalizacji wpływa na SEO?
Na samym początku artykułu wspominałem o klientach których jedynym problemem była kanibalizacja. Jak usunięcie tego problemu i wprowadzenie poprawnej struktury kamieni milowych oraz fraz longtail wpłynęło na ich pozycję w Google?
Poprawek dokonano wczesnym latem 2016 roku. Od tego czasu strona jest liderem swojej branży i zbiera kilkaset procent więcej wejść na frazy ogólne przy jednoczesnym ciągłym budowaniem pozycji fraz longtail. Wystarczyło :
- Przeprowadzić audyt
- Przebudować treść stron z niższym wynikiem jakości contentu na strony longtail
- Przebudować linkowanie tak aby prowadziło do stron kamieni milowych
I vuala, z nieświadomego błędów klienta powstał lider swojej niszy. Ty też możesz skutecznie budować swoją pozycję w sieci. Wystarczy podejść do problemu kompleksowo i zdiagnozować problem. Kto wie może masz problem właśnie z kanibalizacją słów kluczowych.
Potrzebujesz porad SEO? Interesuje cię solidne i skuteczne pozycjonowanie? Skontaktuj się z nami a nie pożałujesz!