Inwestować, czy ograniczać działania SEO w dobie kryzysu?

seo-w-czasie-kryzysu

16 kwietnia, 2020

Inwestować, czy ograniczać działania SEO w dobie kryzysu?

*To nie jest poradnik dla pozycjonera i agencji. Ten tekst ma na celu uświadomić skutki odstępowania od działań pozycjonowania/SEO.

Ponieważ COVID-19 zmienia świat, wiele firm próbuje wymyślić nowe strategie marketingowe aby przenieść część/całość swojej działalności do sieci. Dlaczego? To powinno być oczywiste, klienci nie odwiedzają cię w lokalach stacjonarnych ale nadal mają swoje potrzeby. Część firm, nie chce lub nie jest gotowa na przestawienie się na sprzedaż w sieci. Powodów jest kilka, wysoki koszt Adwords/Facebook ads, brak przeszkolonego personelu, brak platformy do prowadzenia działać w sieci (sklepu, strony www). Jeżeli reklama PPC (Google ads / Facebook) są za drogie, to pozostaje ci jedna deska ratunku – SEO.

Chociaż SEO/Pozycjonowanie jest integralną częścią każdej dobrej taktyki promocyjnej, niektóre firmy rozważają dostosowanie swoich działań/budżetu poprzez ograniczenia optymalizacji stron i sklepów internetowych.

Chociaż wyeliminowanie SEO może zaoszczędzić trochę pieniędzy, może mieć katastrofalny wpływ na całą kampanię marketingową.

Ważne jest, aby zrozumieć, że ostatecznie koronawirus ustąpi. Jeśli nie będziesz kontynuować SEO podczas pandemii, po zakończeniu będziesz musiał zacząć od zera. Możesz skończyć z utratą znacznie większych kwot, niż byś zaoszczędził, przerywając.

Dziś porozmawiamy o tym, jak i dlaczego warto jest brnąć do przodu z optymalizacją SEO swojego biznesu w sieci i nie ulegać pochopnym decyzjom o kasowaniu budżetu na pozycjonowanie.

 

Ludzie są spragnieni informacji

 

Ponieważ COVID-19 utrzymuje miliony ludzi w izolacji, materiały w sieci są konsumowane jak nigdy dotąd. Zapotrzebowanie na treści wysokiej jakości jest większe niż kiedykolwiek. Dlatego musisz poświęcić więcej czasu na ten komponent SEO.

W tej chwili jest idealny czas na zdobycie wysokich pozycji, ponieważ ludzie szukają informacji częściej niż kiedyś. Potencjalni klienci prawdopodobnie będą mieli więcej czasu na surfowanie po Internecie, ponieważ pozostają w domu.

Możliwe jest zminimalizowanie inwestycji content marketingowych poprzez zreformowanie i ponowne użycie starej treści. Możesz zamienić posty na blogach w eBooki, artykuły w seminaria internetowe i wiele więcej. Rozważ wyszukanie starych treści i zaktualizowanie jej.

Oczywiście wszystko to, nie jest darmowe. Do tego będzie potrzebny copywriter lub agencja interaktywna zajmująca się SEO.

Ten tajemniczy „content” to nic innego jak informacja o Twojej ofercie w formie poradnika. Ludzie pozostawieni samym sobie, bez pomocy specjalisty robią jedyną sensowną rzecz jaka im pozostaje siedząc w domu – wpisują zapytania w Google. Uwierz mi, chcesz aby każde wpisanie frazy związanej z Twoją branżą na Twoim terenie pokazywało Twoją stronę firmową. Jak to osiągnąć? Nie przestawaj inwestować w SEO! Dobre teksty to podstawa widoczności!

 

Twoja konkurencja tylko czeka aż się wycofasz

 

Niezależnie od tego, w jakiej niszy znajduje się Twoja firma, w obliczu kurczącego się popytu na Twoje towary lub usługi prawdopodobnie staniesz przed poważną konkurencją. Musisz zdać sobie sprawę, że prawie wszyscy twoi konkurenci nie chcą rezygnować z SEO z powodu obecnej sytuacji. Wielu z nich skorzysta z okazji, aby wspiąć się wyżej i uzyskać lepsze rankingi. Dlaczego?

Musisz zrozumieć, że kiedy izolujemy się od świata, jedynym sposobem na zaspokojenie naszych potrzeb zakupowych jest Internet. Niestety ilość miejsc na pierwszej stronie Google jest ograniczona a praktycznie nikt nie zagląda na 2-3 stronę wyszukiwarki.

Wstrzymując działania teraz, dajesz przewagę konkurencji. Do czasu, gdy wszystko wróci do normy, a ty wznowisz działania SEO, będą już daleko przed tobą a Twoja firma znowu będzie musiała wspinać się po drabince SERPów. Nie szkoda ci wydanego już budżetu? SEO przynosiło widoczny efekt, krok po kroku, z miesiąca na miesiąc zwiększając twoją sprzedaż i widoczność? Nie oddawaj tego swojej konkurencji w prezencie!

Ważne jest, aby nie stać się firmą, która wpadła w panikę. Zamiast tego bądź firmą, która w pełni wykorzystuje sytuację. W ten sposób możesz wyprzedzić konkurencję.

 

Klienci nadal potrzebują Twoich usług

 

Twoi obecni i potencjalni klienci nigdzie nie poszli. Oczywiście pogorszenie koniunktury gospodarczej mogło utrudnić ich możliwości zakupowe. Jednak większość z nich jest nadal gotowa na skorzystanie z twoich usług.

Wystarczy zaadaptować się do nowej rzeczywistości aby spełnić potrzeby Twoich klientów. Trenerzy personalni, kosmetyczki i fryzjerki od jakiegoś czasu sprzedają swoje usługi po znacznie niższych cenach w formie talonów. W jaki sposób?

Widziałem lokalny zakład kosmetyczny, który postawił prostą stronę www na której sprzedawał zabiegi kosmetyczne -70% w formie talonów które można zrealizować po okresie pandemii. Niby 70% upustu to dużo ale taka kwota pozwala utrzymać płynność finansową w trudnym okresie i zagwarantować ci stałego klienta, kiedy sytuacja się unormuje.

Takie kreatywne działania w sieci pozwalają przetrwać nie jednej firmie. Zamiast ciąć koszty na widoczność, dostosuj swoje wydatki tak, żeby mieć do czego wracać po okresie pandemii.

Jeśli przestaniesz starać się o SEO, nie tylko przestajesz konkurować, tracisz swoich obecnych klientów. Ponieważ 80% przyszłej działalności zależy od 20% istniejących klientów, taka strata może być bardzo szkodliwa.

Kontynuując działania SEO, dajesz klientom szansę na współpracę z Tobą. Przechodząc do 10tej strony wyników wyszukiwania, pozbawiasz ich tej okazji.

 

SEO jest procesem ciągłym

 

W przeciwieństwie do marketingu PPC, SEO jest procesem ciągłym. Po pewnym czasie zaczyna wyświetlać wyniki. Jeśli nie będzie odpowiednio pielęgnowany, szybko przestanie działać.

Nie możesz po prostu zatrzymać pracy dzisiaj i kontynuować ją za trzy miesiące, nie tracąc wszystkiego, co dotychczas osiągnąłeś. Wszystkie pieniądze zainwestowane w strategię SEO w ciągu ostatniego miesiąca / roku / dekady przepadną na marne.

Wszystko to, przez kapryśne zmiany algorytmów Google, starzenie się treści, nieustanne działania konkurencji i sezonowość branży. Ile to razy słyszeliśmy od klienta – „Wstrzymamy działania SEO od marca i wrócimy do tematu w listopadzie”. Problem w tym, że klient działał w branży mocno zorientowanej na sprzedaż świąteczną. Wznowienie działań w październiku powoduje zaindeksowanie wprowadzonych zmian w okolicy grudnia i zerowy efekt w okresie największej sprzedaży.

Wszystko to, co Twoja agencja SEO lub zaprzyjaźniony pozycjoner robi na Twoim sklepie / stronie www nie działa od jutra tylko za miesiąc. Weź to pod uwagę zlecając mu optymalizację 2 tysięcy podstron produktów i oczekując sprzedaży w ciągu następnego miesiąca.

Porzuciłeś pozycjonowanie bo generowało koszt? Gdy świat wróci do normy, musisz zacząć od początku działania SEO. Podczas przestoju możesz stracić relacje z dostawcą SEO. Znalezienie nowego partnera do działań w sieci może okazać się trudne w okresie po epidemii, ponieważ wiele firm będzie koncentrować się na nowych strategiach SEO.

 

Nadal potrzebujesz pieniędzy

 

Chociaż czasy są ciężkie, nie chcesz stracić swojej firmy. Bez odpowiedniego wysiłku marketingowego niemożliwe jest utrzymanie się na powierzchni. Marketing napędza sprzedaż. Sprzedaż zamienia się w gotówkę.

Oczywiście zwrot z inwestycji może nie być tak imponujący, jak w epoce przed pandemią, ale nadal może być wystarczający.

Zaprzestanie działań marketingowych oznacza całkowite porzucenie działalności. Możesz mieć trudność z odzyskaniem go, gdy moc COVID-19 na planecie osłabnie.

 

Co mam zrobić z marketingiem w czasie kryzysu?

 

Odpowiedź jest tylko jedna, zacisnąć zęby i inwestować. Sprzedaż produktów wysokiego zapotrzebowania (środki czystości, żywność, ubrania) wzrosła o niemal 30% podczas pandemii. Sprzedaż produktów luksusowych spada ale jest nadal widoczna. Usługi to już inna sprawa, ponieważ wiele branż „olewało” sobie dotychczas sprzedawanie w sieci i skupiało się w 100% na kliencie lokalnym. Bardziej kreatywni znaleźli już sposoby na sprzedawanie swojej wiedzy i umiejętności w formie kursów, poradników, napraw zdalnych. To ostatnie jest dosyć ciekawe, bo widziałem przypadek specjalisty od pralek i zmywarek który odbierał sprzęt z pod bloku, ładował do auta i odwoził naprawiony sprzęt. Wszystko bez kontaktu z klientem a płatność była online na stronie www. Da się? Da sie!

Nie czekaj! Zacznij działania już dziś bez względu na swoją branżę. Zapoznaj się z naszą ofertą pozycjonowania stron i sklepów internetowych!

Jeżeli teraz nie zainwestujesz w działania w sieci i będziesz skupiony nadal w 100% na sprzedaży/usługach stacjonarnych to możesz nie mieć do czego wracać za kilka miesięcy. Dobrze zastanów się nad swoimi wydatkami. Może jest jakiś obszar, gdzie cięcia budżetu będą mniej dotkliwe. Jedno jest pewne. Kiedy kurz opadnie, pozostaną tylko ci, którzy przenieśli się do sieci.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *