Branża Fitness vs Koronawirus - adaptacja kluczem do sukcesu

Branża Fitness

27 kwietnia, 2020

Branża Fitness vs Koronawirus – adaptacja kluczem do sukcesu

Siłownia zamknięta, spotkanie z trenerem personalnym nie wchodzi w grę a brzuszek rośnie? Problem izolacji i braku możliwości uczęszczania na zajęcia fitness to nie tylko problem osób, które chcą zadbać o swoją sylwetkę. To również dramat tysięcy siłowni, trenerów personalnych, fizjoterapeutów i innych osób związanych z szeroko pojętą branżą fitness. Już dziś Federacja Pracodawców Fitness szacuje straty na poziomie ponad 50% względem poprzedniego roku.

Czy to oznacza, że nie da się nic zrobić? Nie! Fitness to motywacja i pokonywanie problemów w sposób kreatywny. Nic dziwnego, że tak szybko jak powstał problem pandemii, tak samo szybko branża fitness przeniosła się do sieci. Dziś dowiemy się jak przejść z tradycyjnych spotkań na siłowni do pełnej obsługi klienta fitness w on-line.

 

Praca zdalna w branży fitness to szansa a nie zagrożenie

 

Co zrobić, gdy jesteś trenerem personalnym, fizjoterapeutą, instruktorem fitness a twoi podopieczni są zamknięci w domu? Zaoferuj im transmisje on-line.

Okres kwarantanny oznacza większy czas jaki spędzamy przed monitorami. To idealna szansa na dotarcie do stałych klientów i nowych osób poprzez liczne kanały social, platformy streamingowe, nagrania video i podcasty.

Do wyboru mamy wiele narzędzi, często darmowych. Nie ograniczaj się do jednego kanału. Zakładaj konta na licznych portalach i buduj swoje relacje klientami. Oto niektóre z popularnych narzędzi do komunikacji z Twoją grupą docelową:

  1. Youtube (Transmisje Live, Filmy z poradnikami, Podcasty)
  2. Facebook (Transmisje Live, Grupy, Profil Twojego biznesu, Reklamy)
  3. Instagram (InstaStory, Posty informacyjne)
  4. Pinterest (Poradniki graficzne)

Każda platforma jest unikatowa i pozwala na szeroką gamę interakcji z użytkownikami. Nie ograniczaj się do jednego medium. Efekt synergii będzie Twoim najlepszym przyjacielem. Zobacz co możesz zyskać dzięki tym platformom.

 

Fitness na Youtube

 

W przeszłości YouTube był miejscem, w którym można było obejrzeć instrukcje i zabawne filmy z psami, ale dziś stanowi on siłę napędową do budowania biznesu fitness.

Z ponad 1 miliardem użytkowników i wieloma osobami szukającymi tematów związanych z fitnessem, YouTube jest jedną z najlepszych platform mediów społecznościowych, na której można promować się jako instruktor fitness. Jedno podstawowe wyszukiwanie „fitness” na YouTube generuje prawie 30 milionów wyników.

Co oferują znani trenerzy fitness, tacy jak Chris Jones i Ewa Chodakowska, publikujący filmy online na YouTube? Filmy z treningami, pokazy ćwiczeń, porady żywieniowe, historie sukcesu i wiele innych.

Zacznij publikować filmy z ćwiczeniami lub poradami na temat zdrowia i kondycji, a dotrzesz do większej liczby osób z całego świata. Dodatkowo, funkcja komentarzy pozwoli ci na jeszcze lepszą personalizację kontaktu z użytkownikami. Odpowiadaj na ich pytania, podziękuj za komentarze i buduj relacje.

Dodatkowo poza wcześniej nagranymi filmami masz też bardzo popularną opcję live. Nadajesz na żywo to, czego potrzebują Twoi podopieczni na własnych zasadach. Podobnie jak w przypadku filmów na Youtube możesz wchodzić ze swoimi widzami w interakcję poprzez chat. Odpowiadając na pytania użytkowników w czasie rzeczywistym budujesz relacje i przyciągasz ich na kolejne transmisje.

Pamiętaj tylko, że komunikacja w tej formie nie pozwala na błędy! Przygotuj się dobrze do swojego pierwszego live streama.

 

Czego potrzebujesz na start?

– Kamerki internetowej (wystarczy dobry smartfone)

– Konto na Youtube

– Stabilne połączenie z internetem

* Dodatkowo polecamy program typu OBS do przechwytywania ekranu

 

Facebook gigantem branży fitness

 

Facebook to zdecydowanie najpopularniejszy kanał mediów społecznościowych w branży fitness. Z ponad 1 miliardem użytkowników jest to jedna z najczęściej używanych platform. Możesz skorzystać z tego ogromnego grona odbiorców w celu prowadzenia osobistych treningów, publikując codzienne informacje o zdrowiu i kondycji, korzystając z platformy reklamowej Facebooka, tworząc grupę na Facebooku w celu generowania większej liczby potencjalnych klientów.

Ryan Spiteri jest trenerem personalnym i w krótkim czasie przyciągnął ponad 300 000 obserwujących i zbudował odnoszące sukcesy profile dla osób, które codziennie korzystają z jego porad dzięki dedykowanym programom treningowym na FB. Na dobrze zbudowanej stronie na Facebooku znajdziesz historie sukcesu klientów, pokazy ćwiczeń, motywację do ćwiczeń i jedne z najlepszych filmów na temat fitnessu.

Jest to doskonały przykład, za którym możesz podążać, aby rozwijać swoją działalność szkoleniową online. Zacznij od utworzenia strony na Facebooku dla swojej firmy, docieraj do osób w sieci i zapraszaj je do udostępniania i polubienia Twoich postów.

Tutaj również jesteś w stanie prowadzić transmisje na żywo wchodząc w interakcje ze swoimi użytkownikami. Widzisz ludzi z imienia i nazwiska, co ułatwia budowanie indywidualnej relacji z każdą osobą.

Śledź, polub i udostępniaj posty i komentarze innych osób, aby zwiększyć swój zasięg.

 

 

Czego potrzebujesz na start?

– Profil na FB

– Telefonu z dobrą kamerką

– Stabilnego połączenia z Internetem

 

Pinterest – Graficzna motywacja do ćwiczeń

 

Jeśli uważasz, że Pinterest to tylko miejsce na pomysły na przyjęcie urodzinowe lub projekty DIY, nadszedł czas, aby wypróbować tę stronę jeszcze raz z myślą o fitness.

Na Pinterest znajdziesz ponad 100 milionów aktywnych użytkowników, a wielu z nich szuka postów związanych ze zdrowiem i kondycją.

Natalie Jill jest bardzo popularna na Pintereście. Jest profesjonalistką od tematów zdrowia i fitnessu. Oferuje plany treningowe, porady dotyczące zdrowej diety i motywację, aby pomóc ludziom w osiągnięciu najlepszej formy.

Aby w pełni wykorzystać tę platformę, najlepiej połączyć swoją wiedzę na temat kondycji i zdrowia z projektami graficznymi i stworzyć atrakcyjne do przypięcia posty, które ludzie będą udostępniać na platformie. Możesz tworzyć własne projekty za darmo na stronach takich jak Canva.com lub Piktochart.com lub zatrudnić projektanta graficznego w atrakcyjnej cenie na fiverr.com.

Czego potrzebujesz na start?

– Profil na pinterest

– Ciekawych grafik

– Chwytliwych opisów

 

Instagram – buduj swój brand

 

Nie ma lepszego miejsca do promowania swojej działalności fitness wśród młodszych osób niż Instagram. Możesz wykorzystać swoje zdjęcia i filmy fitness, osobiste porady dotyczące treningu, selfie na siłowni(nawet tej domowej), aby przyciągnąć więcej klientów i zaoferować swoje usługi.

Natalie Newhart jest zawodniczką CrossFit, osobistym trenerem i kulturystą, która podzieliła się swoją podróżą, aby wziąć udział w zawodach kulturystycznych Pani Olympia. Efekt? Ponad 20 000 użytkowników odwiedziło jej relację w oczekiwaniu na wynik zawodów z jej udziałem.

Skorzystaj z tej platformy do udostępniania zdjęć i filmów na temat strategii treningowych, technik podnoszenia ciężarów, porad żywieniowych i pokazów ćwiczeń.

Wejście na Instagram, aby wyrobić sobie markę instruktora fitness, jest bardzo proste. Wystarczy zrobić zdjęcie lub krótki film z treningami i wyjaśnić swoje podejście do treningu. Nie zapomnij komentować i polubić innych postów, dodawać nowe treści do swojego konta i pracować nad budowaniem relacji ze swoimi followerami.

Instagram to także świetne miejsce do nawiązywania kontaktów z innymi specjalistami i markami w celu współpracy. Jest tu pełno wpływowych osób, które mogą promować Twoją firmę za darmo (możesz zaoferować swoje usługi szkoleniowe jako wynagrodzenie).

Wiele osób przychodzi na Instagram, aby znaleźć motywację do ćwiczeń, i to jest twój czas, aby przyciągnąć ich uwagę i, mam nadzieję, zmienić ich w lojalnych klientów.

Znajdź sposób na odróżnienie się od innych trenerów fitness. Możesz publikować więcej filmów o sobie, transformacje swoich podopiecznych, a także materiały o sposobach na zachowanie formy podczas kwarantanny. Podziel się doświadczeniem i wiedzą na temat kondycji dzięki interesującym zdjęciom i kreatywnym filmom.

Czego potrzebujesz na start?

– Konta na Instagramie

– Smartfona z dobrą kamerą

 

Monetyzacja – Jak zacząć zarabiać na fitness on-line?

 

Internet oferuje całą masę metod rozliczania się za uczestnictwo w treningu, sesji porad, plan żywieniowy etc. Do najpopularniejszych należą oczywiście modele:

  • Freemium
  • Pay Per View (PPV) / Pay Per Use (PPU)

 

Freemium – Nagradzaj innych za wsparcie

 

W modelu freemium publikujemy darmowe materiały za pośrednictwem wspomnianych wcześniej kanałów (FB, YT, Insta etc.). To co podlega monetyzacji, to specjalne materiały premium dostępne jedynie dla osób, które chcą za nie zapłacić.

Przykładem może być filmik w którym poruszamy podstawowe kwestie związane z zachowaniem kondycji siedząc w domu. W pewnym momencie filmu zapraszamy do kontaktu po pogłębiony poradnik dopasowany indywidualnie do danej osoby. Oczywiście za opłatą.

Kolejny przykład, to połączenie darmowych filmów / wpisów na profilu z opcją donacji. Użytkownicy mają możliwość wysyłania dowolnej ilości środków na konto trenera za pośrednictwem popularnych serwisów jak: patreon, kickstarter, paypal. Osoby, które decydują się wpłacić środki mogą być nagradzane specjalnymi materiałami premium niedostępnymi dla innych lub wcześniejszym dostępem do publikowanych materiałów.

Jest to wygodna i uczciwa metoda wsparcia, która pozwala na motywowanie osoby tworzącej kontent i wyróżnienie użytkownika chcącego wesprzeć twórcę treści.

Plusy modelu freemium:

– Duży zasięg

– Szybki wzrost popularności

– Wiele kanałów do dystrybucji treści

Minusy modelu freemium:

– Gratyfikacja finansowa zależna od dobrej woli użytkownika

– Duża konkurencja

– Wymaga dużej kontroli wizerunku i zarządzania opiniami

 

PPV / PPU – Klasyczne usługi w nowoczesnej formie

 

Modele Pay Per View i Pay Per Use, to nic innego jak dostęp do treści, filmów i wideokonferencji dopiero po wpłacie należności. Osoba widzi wpis/film/reklamę z ofertą zakupu usługi i podejmuje decyzję na podstawie dostarczonych przez nas informacji.

Bardzo ważne jest, aby zrozumieć, że narzędzia do przeprowadzenia takiej transakcji oferują 100% gwarancję jednorazowej konsumpcji treści. Oznacza to, że tylko osoba, która dokonuje opłatę ma dostęp do materiałów jakie sprzedajemy lub sesji z trenerem.

W przypadku modelu Pay-Per-View/Pay-Per-Use użytkownik płaci za oglądanie filmu, transmisji, lub spotkanie na wideokonferencji z osoba oferującą usługi fitness.

Proces jest bardzo prosty i składa się z kilku kroków:

  1. Użytkownik klika w specjalny link wygenerowany przez narzędzie
  2. Użytkownik zostaje przeniesiony na specjalną stronę gdzie widzi opis tego co kupuje i kwotę.
  3. Użytkownik klika przycisk zakupu i przechodzi do strony płatności
  4. Po potwierdzeniu płatności użytkownik otrzymuje indywidualny dostęp do materiałów / kontakt ze specjalistą fitness w celu przeprowadzenia wideokonferencji

Istnieje cała masa narzędzi do przeprowadzenia procesu monetyzacji PPV / PPU. Do najpopularniejszych platform należą: zoom, clickmeeting, livewebinar.

Niestety platformy typu Facebook, czy Youtube (tutaj jest możliwość dla dużych podmiotów na bazie bezpośredniej umowy z Youtube) nie dają możliwości wewnętrznej monetyzacji typu PPV i PPU więc trzeba posiłkować się dodatkowym oprogramowaniem.

 

 

Dodaj komentarz